I denne artikel kan du læse om en række designprincipper for UX indenfor emnet brugerresearch.
5 designprincipper for brugerresearch
Disse designprincipper for brugerresearch kan hjælpe dig med at sikre robustheden og validiteten af dit design, og at dit design møder brugernes behov og dækker deres mål.
- At have empati for brugerne og deres behov - Værktøjer som personas, empathy maps og usability tests er alle værktøjer til at skabe en øget forståelse for brugeren.
- At være neutral som designer - Det er vigtigt, at du forholder dig neutralt og uden følelser til dit eget design eller arbejde, når du modtager…
- Designprincip: Lær brugerens domæne at kende - Du bør indsamle en tilstrækkelig mængde viden om den situation eller kontekst, det digitale produkt bruges i, før du begynder…
- Test dit design på 3-5 brugere - Som tommelfingerregel bør du usability-teste dit design på 3-5 repræsentative slutbrugere.
- User research er noget, der skal udføres på alle tidspunkter i designprocessen - Før du laver et interaktionsdesign skal viden om brugerne indsamles, under designprocessen skal prototypen løbende usability-testes i forskellige fidelities, og…
Disse designprincipper er en del af de 20 principper for UX design.
De 20 designprincipper er udviklet til udgivelsen “UX design”, som er en populær lærebog om UX fra forlaget Systime/Gyldendal. Designprincipperne er resultatet af 25 års erfaring med design af forretningskritiske løsninger indenfor sundhed, borgerservice, økonomi, industri og handel.